Porady dla deweloperów

Czym jest placemaking?

0

Deweloperzy coraz częściej w swoich inwestycjach zwracają uwagę na placemaking. Placemaking jest ideą kształtowania przestrzeni publicznej z wielotorowym podejściem do projektowania i zarządzania przestrzenią publiczną. To filozofia projektowania i tworzenia lub przystosowania miejsc, w których ludzie będą spędzać czas z przyjemnością i z którymi będą się choć częściowo identyfikować.

Miejsca są tworzone dla ludzi, tym samym są przyjazne, funkcjonalne i dopasowane do ich potrzeb. Przestrzeń publiczna powinna ulegać ciągłej ewolucji, dostosowując się do zmiennych potrzeb i możliwości. Idea dotyczy zarówno pięknych biur pełnych zapierających dech w piersi rozwiązań, jak również miejskich placów, parków, miejsc zakupów i rozrywki, a także coraz częściej budynków mieszkalnych.

benkrut/bigstockphoto.com

Celem placemakingu jest również aktywizacja społeczności lokalnej, angażowanie mieszkańców do kreowania wspólnych przestrzeni, przyczyniających się do budowania więzi sąsiedzkich i poprawy samopoczucia.

Placemaking pojawił się w latach 60. XX wieku, kiedy to zaczęto zauważać, jak wiele miejsc jest niedostosowanych do potrzeb człowieka. W ostatnich latach trend nasila się coraz bardziej, a deweloperzy w swoich inwestycjach kładą duży nacisk na placemaking i tworzą nie tylko budynki, ale przede wszystkim miejsca. Dotyczy to również nieruchomości, które podlegają rewitalizacji. A takich nieruchomości jest ostatnio coraz więcej, bowiem kurcząca się podaż gruntów inwestycyjnych stwarza doskonałą szansę dla starszych nieruchomości.

Jeszcze niedawno inwestycje były prowadzone na doskonale położonych i jednocześnie niezabudowanych gruntach. Dziś liczba takich białych plam na mapie polskich aglomeracji maleje, więc deweloperzy zaczęli się koncentrować na obiektach wymagających rewitalizacji lub zmiany funkcji. Dziś trudno znaleźć miasto, w którym inwestorzy prywatni czy też władze miejskie nie podejmowałyby się rewitalizacji starszych nieruchomości.

Obecnie w stolicy kraju nadal jest ponad 100 budynków biurowych, które mogą otrzymać drugie życie. Również w innych miastach nie brakuje podobnych przykładów. Np. w Łodzi trwa jedna z najokazalszych rewitalizacji nie tylko w historii miasta, ale również w kraju (przebudowa dawnych zakładów Polmosu, gdzie będzie Monopolis). Poza biurami znajdą się tam również restauracje, basen, przedszkole, teatr, galeria wystawiennicza i muzeum historii zakładów Polmosu. Z kolei w Gdańsku i w Gdyni na realizację czeka natomiast projekt zagospodarowania terenów po stoczni.

Natomiast przykładem miejsca, gdzie placemaking został już wcielony w życie, może być warszawski rynek nieruchomości z kilkoma takimi realizacjami. Najbardziej efektownym przykładem jest Hala Koszyki, która umożliwiła stolicy dołączenie do grona światowych metropolii (takich jak Nowy Jork, Londyn, Rotterdam czy Florencja), w których pod dachami hal targowo-restauracyjnych tętni życie i królują smaki z całego świata.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, pola wymagane są oznaczone *