Nowe mieszkania, Rynek pierwotny, Sprzedaż nieruchomości

Ile można utargować u dewelopera?

0

Według danych Narodowego Banku Polskiego zniżki możliwe do utargowania u deweloperów są aktualnie niewielkie. Różnice między cenami ofertowymi a transakcyjnymi rzadko przekraczają 300 zł/mkw. Największe zniżki zdarzają się we Wrocławiu – 320 zł/mkw. Natomiast najmniej skłonni do upustów są deweloperzy w Gdańsku – tam można zyskać zaledwie 32 zł/mkw.

Z czego wynika ta sytuacja? Obecnie obserwujemy koniunkturę na rynku nieruchomości – mieszkania sprzedają się bardzo dobrze. W ubiegłym roku padły rekordy sprzedaży – ponad 60 tysięcy nowych lokali. Zakłada się, że w tym roku będzie podobnie. Natomiast jeśli chodzi o kredyty mieszkaniowe, do końca kwietnia br. odnotowano ponad 71 tysięcy na kwotę 15,4 mld zł.

Sporna kwestia ostatecznego metrażu mieszkań

fot. ratmaner/bigstockphoto.com

Dlatego firmy deweloperskie nie mają potrzeby konkurowania o klientów znaczącymi obniżkami. Z drugiej strony ceny mieszkań nie wzrastają. Przyczyną tego może być program Mieszkanie dla Młodych, w którym limity cenowe są dość niskie, więc deweloperzy starają się do nich dostosować. Poza tym powstaje dużo nowych mieszkań, więc popyt jest zrównoważony przez podaż.

Kiedy klient może utargować najwięcej? Silną pozycję w negocjacjach mają osoby, które wpłacają od razu całość lub większą część kwoty za mieszkanie, a także ci, którzy inwestują w kilka mieszkań od razu (np. na wynajem). Korzystna może być też sytuacja, gdy sprzedaż mieszkań w danej inwestycji jest już prawie zakończona, ale zostały pojedyncze lokale, które nie cieszą się powodzeniem. Można też czasem trafić na promocje – np. tam, gdzie budowa dopiero się zaczyna (pakiety na start). Oferty promocyjne to np. niższa cena za miejsce parkingowe, darmowa komórka lokatorska, system inteligentnego domu czy karnet sportowy.

Jednak program MdM wkrótce się skończy. Trudno jest dokładnie przewidzieć, jak to wpłynie na rynek mieszkaniowy. Jest prawdopodobieństwo, że popyt się zmniejszy – a zatem deweloperzy będą się starali przyciągnąć klientów, więc mogą być bardziej otwarci na negocjacje cenowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, pola wymagane są oznaczone *