Aspekty prawne

Usterki w mieszkaniu od dewelopera

0

Kupując mieszkanie od dewelopera trzeba pamiętać o tym, aby we właściwy sposób dokonać jego odbioru. Osoba, która kupiła mieszkanie i stwierdzi w nim wady, ma prawo żądać usunięcia usterek lub obniżenia ceny nieruchomości. Kupującego chronią zapisy z kodeksu cywilnego a także ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.

Na odbiór mieszkania trzeba przyjść z umową deweloperską i sprawdzić, czy wszystko, co zostało zadeklarowane w dokumentach, zostało prawidłowo zrealizowane. Najlepiej zabrać ze sobą fachowca, wyposażonego w odpowiednie narzędzia typu poziomica czy dalmierz, który sprawdzi dokładnie wszystkie elementy mieszkania. Podczas odbioru sporządzany jest protokół, do którego kupujący ma prawo zgłosić swoje zastrzeżenia. Od momentu odbioru i wpisania usterek do protokołu deweloper ma czas na zbadanie wady i udzielenie odpowiedzi.

Orla/bigstockphoto.com

W przypadku, jeśli deweloper uzna, że klient ma rację, ma on 30 dni na usunięcie wad. Jeśli miałoby dojść do opóźnienia z istotnych powodów, deweloper ma obowiązek poinformować o tym kupującego.

W sytuacji, gdy deweloper nie uzna wady, kupujący ma kilka możliwości. Pierwszym rozwiązaniem jest odstąpienie od umowy w przypadku, jeśli wady są istotne. Drugie rozwiązanie to żądanie obniżenia ceny lokalu lub usunięcia wady.

Rękojmia chroni nabywców lokali w wypadku wad prawnych i fizycznych. Warto jednak zaznaczyć, że deweloper jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy. Dlatego tak ważne jest prawidłowe dokonanie odbioru i spisanie w protokole wszystkich niedociągnięć. Tym bardziej, że wiele wad pojawia się dopiero po jakimś czasie od zamieszkania. Termin rękojmi upływa po trzech lub pięciu latach od wydania nieruchomości w zależności od tego, kiedy lokal został nabyty (zmiany prawne z 2014 roku).

Rękojmia oznacza, że deweloper odpowiada np. za usterki, które przyczyniają się do zmniejszenia wartości czy użyteczności lokalu, a także za brak właściwości, których klient został zapewniony.

Usterki, jakich można się dopatrzyć w lokalu, to najczęściej krzywe ściany, podłogi, źle ustawione ścianki działowe, niedomykające się lub porysowane okna czy drzwi, brak odpowiedniej liczby gniazd elektrycznych w mieszkaniu.

W przypadku, gdy kupujący nie dojdzie do porozumienia z deweloperem, pozostaje mu droga sądowa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, pola wymagane są oznaczone *